Triggerpoints en zelftherapie

Een myofasciaal triggerpoint (myo= spier) is een plaatselijke kramp in de spier. Het voelt aan als een harde pijnlijke plek. Het houdt de spier gespannen ook in rust. Kenmerkend voor de triggerpoint is dat het vaak op een vaste plek in de spier bevindt, waardoor het relatief makkelijk te traceren is. Een triggerpoint zit vaak op een dusdanige locatie dat het uitvalsverschijnselen creëert. Bv.: een plek in de hals kan een uitstralingspijn geven naar de boven- en onderarmen.

Het ontstaan van myofasciale triggerpoints ligt vaak in o.a verkeerd gebruik bij:
– (Te zware) inspanning
– Verkeerde (werk) houding
– Acuut trauma (val of ongeluk)
– Inactiviteit (gips, brace e.d.)
– Stress
– Pijnvermijding gedrag (om een pijnlijke spier te ontzien)

Het mooie van het behandelen van triggerpoints is dat je vaak zelf je klachten kunt verminderen door een ‘zelfbehandeling’ toe te passen, al dan niet ondersteunt door een massage om de doorbloeding verder te stimuleren.

Ik kan op een hele simpele manier laten zien hoe je kunt beginnen met bv een tennis / stuiterbal de doorbloeding kunt verbeteren op locale plekken, waardoor je met een lichte druk het triggerpoint kunt behandelen.

Enkele voorbeelden van hulpmiddelen zijn:
– Een theracane ( http://www.theracane.nl/)
– Vierpoot
– Stuiterbal / tennisbal

Alle informatie werd gegeven via een basistraining gebaseerd op het triggerpointboek van Clair Davies, vertaald door Rob Beenker en behandeld door Rob Beenker en Bonne Eigenhuis (fysiotherapeut). Het boek is heeft veel goede en praktische voorbeelden van de zelfbehandelingen.

Mijn behandelingen zijn niet specifiek op triggerpoints gericht, maar ik combineer ook deze kennis daar waar nodig met tips en adviezen volgens het handboek van Clair Davies.

triggerpointsenzelftherapie_clip_image001